Wózki widłowe, tak jak wszystkie pojazdy wykorzystywane do ciężkich prac, muszą być regularnie serwisowane. Dzięki temu ich wydajność i funkcjonalność pozostaje na takim samym poziomie. Jednak najważniejszą kwestią jest bezpieczeństwo kierowcy i innych osób znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu. Opony to jedne z najważniejszych części, które bezpośrednio wpływają na przyczepność pojazdu. Naprawa wózków widłowych niezwykle często obejmuje wymianę zużytego lub uszkodzonego ogumienia. Jakie typy opon można spotkać na rynku? Czym charakteryzują się poszczególne modele?
Opona jest jednym z elementów, który w trakcie eksploatacji ulega stopniowemu zużyciu. Szybkość ścierania się bieżnika zależy m.in. od rodzaju powierzchni, po której porusza się pojazd, a także od stylu jazdy operatora. Jeżeli bieżnik będzie zbyt mały, trakcja opony drastycznie spada. Jakie rodzaje ogumienia mamy do wyboru? Pierwszą cechą, która rzuca się w oczy jest kolor. W sytuacji gdy wózek porusza się po powierzchni, której nie można zabrudzić, warto zainwestować w szare, zielone lub białe opony.
Naprawa wózków widłowych to nie tylko wymiana hamulców, elementów zawieszenia i wideł. Równie ważne jest ogumienie, którego dobry stan techniczny to podstawa prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Nie warto kupować ogumienia z niewiadomego pochodzenia, które kusi bardzo niską ceną. W praktyce może okazać się, że zużywa się znacznie szybciej niż modele produkowane przez znanych producentów z wieloletnim doświadczeniem.
Na rynku można również znaleźć opony superelastyczne, charakteryzujące się pełną konstrukcją. Ogumienie tego typu jest przeznaczone do pracy w szczególnie trudnych warunkach. Każdy operator wie, że przebita opona oznacza nieplanowaną przerwę w pracy, na którą nie można sobie pozwolić. Gdy takie sytuacje zdarzają się nagminnie, warto rozważyć wymianę ogumienia właśnie na superelastyczne.
W takim przypadku naprawa wózków widłowych obejmuje montaż nowej opony, przy użyciu specjalnej prasy hydraulicznej. Niestety nie każdy warsztat wulkanizacyjny ją posiada, dlatego przed umówieniem wymiany należy się upewnić, czy będzie w ogóle możliwa. Ogumienie tego typu ma bardzo ograniczone możliwości amortyzacji, dlatego komfort jazdy na nierównej powierzchni jest stosunkowo niski. Regularna kontrola ogumienia ogranicza do minimum możliwość przebicia się opony. Jest to szczególnie niebezpieczne w sytuacji gdy operator przewozi ciężki ładunek.