- Co świadczy o zepsutym wózku widłowym? -


← Cofnij

Wózki widłowe to dość skomplikowane urządzenia. Są niezastąpione w pracy na magazynach oraz przy liniach produkcyjnych. Wózki widłowe, żeby były bezpieczne i mogły pracować wydajnie, muszą być w pełni sprawne. Koniecznie trzeba, więc wiedzieć, co świadczy o zepsutym wózku widłowym oraz jak usuwać ewentualne awarie.

Problemy ze statecznością

Wózki widłowe koniecznie muszą być stateczne. Oznacza to, że nawet jeśli są one wyładowane ciężkim towarem, to pojazd nie może stać się chwiejny. Inaczej mówiąc, stateczność wózka to umiejętność zachowania równowagi pojazdu w każdej pozycji roboczej masztu oraz niezależnie od obciążenia lub też jego braku. Problemy ze statecznością to poważny problem, który może zakończyć się katastrofą. Koniecznie więc trzeba zwracać uwagę na to, jak wózek się zachowuje. Ważne jest położenie masztu, jego kąt nachylenia, ułożenie wideł, a także prędkość unoszenia masztu. Wszystko to jest monitorowane przez nowoczesny system SAS. Niestety nie ma go w najstarszych modelach wózków widłowych.

Wydłużony czas reakcji

Bardzo ważnym objawem tego, że dzieje się coś niepokojącego i mogą być potrzebne części zamienne do wózków widłowych, jest wydłużony czas reakcji. Ciężko go zaobserwować, gdy dochodzi do niewielkich opóźnień, ale bez trudu można go zauważyć, gdy problem jest już zaawansowany. Jeśli więc widzimy długą przerwę pomiędzy akcją operatora a akcją podjętą przez urządzenie to niezbity dowód na to, że dzieje się coś niedobrego.

Kontrolki – jak je interpretować

Wózki widłowe są w pewnym stopniu podobne do samochodów. Mają zamontowane kontrolki, które czuwają nad stanem pojazdu. Jeśli któraś z nich zaczyna świecić, to koniecznie trzeba podjąć jakąś akcję. Symbole umieszczone na kontrolkach są uniwersalne, więc jest dość łatwo przyporządkować je do konkretnej usterki. Ich zapalaniu mogą towarzyszyć także sygnały dźwiękowe.

Gasnący silnik- co zrobić?

Bardzo ważnym problemem jest gasnący silnik. Tak jak w każdym innym pojeździe mechanicznym, silnik powinien pracować równo i nieprzerwanie. Jeśli jest inaczej, to koniecznie trzeba zaplanować naprawę. Dokładnie tak samo jest we wszystkich innych pojazdach silnikowych. Nie można, więc ignorować takiego problemu, ale jak najszybciej go rozwiązać.

Problemy hydrauliczne z unoszeniem i opuszczaniem ładunków

Ważnym wyznacznikiem są też problemy z unoszeniem i opuszczaniem ładunków. Trzeba bardzo na to uważać, bo może to spowodować problem ze wspominaną już statycznością wózka. Ruch masztu powinien być jednostajny i dość szybki, nawet z ładunkiem. Jeśli odbywa się on skokowo albo bardzo wolno to koniecznie powinniśmy sprawdzić, co dzieje się z mechanizmem. Może się okazać, że będą potrzebne części zamienne do wózków widłowych.

Co w przypadku opadania wideł?

Wózki powinny nie mieć żadnych problemów z utrzymaniem wideł na zadanej wysokości. Jeśli chcemy trzymać ładunek przez dłuższy czas na wysokości jednego metra, to widły powinny bez trudu go utrzymać. Zdarza się jednak, że uniesione widły nagle opadają. Taka sytuacja może być bardzo niebezpieczna i spowodować nagłe przeciążanie wózka i problemu z jego statycznością.

Nietypowy kolor spalin w przypadku wózków widłowych spalinowych

Wózki spalinowe są napędzane silnikiem diesela. Jeśli paliwo do nich jest spalane w sposób niewłaściwy, to możemy zaobserwować nietypowy kolor spalin – od białego aż po niebieski. Jeśli zauważymy taki objaw to koniecznie powinniśmy zaprzestać używania wózka i zająć się jego naprawą. Nieprawidłowe spaliny mogą być groźne dla zdrowia ludzi i spowodować zatrucia.